historie

7c wild geraasOp 16 november 2014, de dag van de officiële intocht van Sinterklaas in Amsterdam, hield voor de eerste maal een bonte groep burgers, kunstenaars, activisten en sympathisanten in dezelfde hoofdstad een grote alternatieve optocht rond de terugkeer van Zwarte Klaas. Deze optocht markeerde de terugkeer van een oeroude traditie, een groot Zwart Karnaval der Verbeelding, een viering van het Zwarte, een open collectieve vrijplaats voor eenieder om ons als gemeenschap een nieuwe Piet of Klaas te verbeelden, ongetemd en zonder racistische bagage. Zwarte Klaas werd begeleid door een grote variatie aan de meest fantastische Pieterbazen, geïnspireerd door de traditionele figuren die Charles Fréger vastlegde in zijn boek ‘der Wilder Mann’, de Sunnekloas ofwel Sunderum-maskers op Ameland en Terschelling, whiteface-afrikaanse schmink, roe & jute, roet & schoorsteenkettingen, natuurmaterialen, omdraaiing, clowns-sjamanen, de Antirookmagier, de raven en wolven die Odin begeleiden, de Alpen-Krampus, 2 krampustrompetPère Fouettard, steltenlopers, akrobaten, vuist in de lucht, etc. etc. etc. De basale kledingcode was zwart, de basale gemoedstoestand feest. Ondanks de aanhoudende motregen was er een flinke opkomst. Uiteraard regende het pepernoten voor de kinderen.

Het jaar daarop, in 2015, werd de schaduw-intocht op het laatste moment toch weer bijeen geroepen, op ietwat bescheidener schaal daarom, maar wel met de Surinaamse acteur Chiron Holwijn als zwarte heilige, voortgereden door een mythische Odin. Alle betrokkenen waren het eens dat het jaar daarop weer groter mocht worden aangepakt.

Initiatiefnemer Sieger Baljon (Sjamandada): “Het doel is enerzijds het koloniale randje van het feest af te schrapen dat wij door deze traditie aan onze kinderen doorgeven, en anderzijds hier juist de creatieve impuls aan te geven die juist zo eigen is aan de creativiteit van het Sinterklaasfeest. Ons doel is daadwerkelijk de verbeelding van àlle lagen van de bevolking weten te prikkelen. Deze traditie heeft zo’n intens rijke onderlaag, laten we de huidige discussie aangrijpen als breekijzer om al die elementen weer opnieuw betekenis te geven. Het lijkt ons mooi om met zwart&blank nu eindelijk onze dekolonisatie te vieren. Als één onderwijzer (Jan Schenkman, red.) de huidige IKlaasterdamvorm van Sint&Piet kon bepalen, dan kunnen wij met een vlaag strijdbare verbeelding nog veel meer bereiken. Zoals de AntiRookMagiër al riep: Klaas Komt!

KOMT ALLEN WEER DIT JAAR, EN NEEM OPNIEUW FAMILIE & VRIENDEN MEE!!!

(foto’s Peter Tromp)

3 thoughts on “historie

  1. Pingback: recensie: sjamandada veegt johan simons van podium | ZWARTE KLAAS KOMT!

Leave a comment